Sok kisgyerek érkezik hozzánk bölcsis vizsgálatra. Ez annyit tesz, hogy 1-3 év közötti kisgyermek családja keres fel minket vizsgálatot kérve.
Én személy szerint nagy rajongója vagyok ennek a korszaknak🤸‍♀️🤸‍♂️ nyílik a gyermek értelme, kíváncsi a világra, egyre okosabb és sok sok mindent fel tudnék még itt sorolni😊 de ez talán vizsgálati szempontból a legnehezebb időszak is. Ugyanis ha egy bölcsis a fejébe vesz valamit🤓akkor az úgy van és kész😉és én egyébként pont ezt szeretem bennük. Egy vizsgálatot nagyon játékosan kell felépíteni, hogy a gyermek ne feladatnak élje meg. Be kell vonni egy viszonylag idegen helyzetbe. A szülők persze nagyon izgulnak, mert a gyerek “keveset aludt”, vagy “nincs jó napja”. Szóval a fejlesztőnek feladata megnyugtatni az izgulósabb szülőket és valahogy rá kell vennie a gyereket arra, hogy működjön együtt a vizsgálaton. Sok sok bölcsis vizsgálatot végeztem az elmúlt években és őszintén mondom, hogy két ugyanolyan vizsgálat NEM volt😁😁a gyerekek nagyon különbözőek és nagyon különböző problémával érkeznek.
Amit mindenképpen érdemes tudnia a szülőnek, hogy az anamnézis és a gyermek spontán viselkedése rengeteget mond egy tapasztalt fejlesztőnek. A korai területre a legtöbb helyen külön munkacsoport van felállítva. Más módszerrel fejlesztem és vizsgálom a bölcsis gyereket, mint az ovis gyereket. Ha egy bölcsis gyerek nem csinál semmit a vizsgálaton (bár erre nagyon nagyon ritkán van példa, mert annyira hívogatóak a játékok), akkor sem kell megijedni, mert ez lehet életkori sajátosság- ugye ezt írtam az elején- ha valamit eldönt egy 2,5 éves akkor az ő világában az úgy van és kész🙄. A fejlesztőházakban általában egy pedagógiai vizsgálat történik. Ezek a vizsgálatok sokfélék lehetnek. Van olyan, ami csak azt tekinti elvégzett feladatnak, amit a gyerek ott megcsinál. Van olyan, ami a 100%-ban a szülő véleményére alapoz. Vannak “szigorúbbak” és kevésbé szigorúbbak- általában abban térnek el, hogy mit melyik életkorban kérnek. A fejlődés az egyedi és talán mondhatom, hogy ebben az életkorban mutat a legnagyobb eltérést. A 2 éves kislány folyékonyan beszél, a szintén 2 éves kisfiú barátja pedig 10 szót használ aktívan. Ez nagyon megijeszthet egy szülőt. Mindig hangsúlyozom, hogy a gyereket ne hasonlítsuk össze mással, csak saját magával. Nyilván ez szülőként nem könnyű. Szóval jön mondjuk Pistike, mert a szülők észrevették, hogy a szomszéd Juliska többet beszél és ugyanannyi idős, mint Pistike. Felveszem az anamnézist. Pistike eldöntheti, hogy az anyukájával marad (ilyenkor nyilván virág nyelven beszelünk, mert a gyerek akkor is ért, ha még “nem ért) vagy felfedezheti a vizsgálati szobát, ahol már célzottan ki vannak téve a játékok (puzzle, formabedobó, asztalon papír es ceruza, egy két mozgásos játék, amit tud egyedül biztonsággal használni). A fejlesztő már figyel, hogy Pistike mit és hogyan próbál ki, plusz a kezében van a részletes anamnézis. Ezután kezdődik a közös játék, amit 3 játszunk. A szülő ebben az életkorban 100%-ig részesei a vizsgálatnak és ott vannak a gyerekkel. Sőt! Bármikor mondhatják, hogy most volt elég. Ha preventív jelleggel jönnek a szülők, akkor általában 1-2 alkalom elég ahhoz, hogy szinte teljes képet kapjunk a gyermekről. Ha speciális a probléma, akkor tanácsolni szoktunk kiegészítő pedagógiai vizsgálatot (pl logopédiai vizsgálatot vagy pszichológiai vizsgálatot) és mindenképp tanácsoljuk az orvosi vizsgálatokat. #pacsirtatorna #bölcsisvizsgálat #koraifejlesztés #konduktor