A szülők a gyermek elindulásáig nagyon sokat izgulnak azon, hogy vajon minden rendben van-e a gyerekükkel. „KisPisti már rég ül, az én gyerekem meg még csak kúszik….” Ez az aggodalom nem véletlen, ugyanis a csapból is az folyik, hogy ha „ezt meg ezt nem csinálja, akkor ilyen meg ilyen baja lesz később az iskolában”. Nos, ezek jelenleg „csak” mendemondák, ugyanis erre vonatkozó tudományos kutatás nincs, hogy ha pl.: nem mászik, akkor biztosan számolási nehézsége lesz. Az első 18 hónap fejlődés menete” megengedi”, hogy a gyermekek eltérő ütemben fejlődjenek mozgásfejlődés szempontból. A nagy mozgás fejlődése látványos (gurulás, kúszás, mászás, felállás, járás). Ahogy a korábban feltett kérdésemre a legtöbben helyesen válaszoltak: ezeket a mozgásformákat nem kell tanítani a gyerekeknek (ép idegrendszer esetén). Mindenféle minta, tanítás nélkül ezek a mozgásformák megjelennek a gyermek életében. Ellentétben pl. az írással, amit a gyerekek hosszú hosszú hónapokon, éveken keresztül tanulnak. Rengeteg mozgásfejlődési skála van, ami a szülők kezébe kerülhet. Ezek néha megnyugtatásul szolgálnak, néha pedig felesleges aggodalomra adnak okot. Érdemes egy olyan skálát kiválasztani, amivel a szülő és a gyermek is tud azonosulni. A neurológusok a követőzőkben egyet értenek (nagyjából): jó ha megjelenik: 6. hónapig gurulás, 10-11 hónapig mászás és a 18. hónapig a járás.  Amire még érdemes odafigyelni: túl gyors vagy túl lassú fejlődés, aszimmetrikus mozgásformák elkerülése. Ez egy csodálatos időszak. Izgulás helyett próbáljuk meg élvezni 😊 ha pedig úgy érzitek, hogy kérdésetek van, keressetek nyugodtan a közeletekben egy korai fejlesztős szakembert. Továbbra is hangsúlyozom, hogy a tanácsadás (ahol kérdeztek) nem egyenlő a fejlesztéssel!! #konduktor #pacsirtafejlesztohaz #gyermekszemlelek