A mozgásfejlesztés fő fókusza:
- reflexleépítés
- szenzoros torna
- egyensúly fejlesztés
- ruganyosság fejlesztése
- kognitív fejlesztés
- finommanipuláció fejlesztése
- akadálypálya
- koordináció
- lúdtalptorna, tartásjavítás
Alapítványunk három korcsoporttal dolgozik:
- kiscsoport gyermekek
- középsős gyermekek
- nagycsoportos gyermekek
A fejlesztés 45- 60 perces.
A fejlesztés minden esetben:
komplex fejlesztés
a fejlesztés addig a pontig nyúl vissza, amit a gyermekek biztonsággal meg tudnak csinálni
tervszerűen felépített
egymásra épül
fokozatos; egyszerűtől halad a bonyolultig
életkorra szabott
játékos
biztonságos
A nálunk tartott foglalkozások minden esetben tervszerűen felépítettek és a következő területek kívánják fejleszteni:
- nagy és finom mozgások pontos kivitelezése
- elemi mozgások, járások, állat utánzások pontos kivitelezése
három alaprendszer fejlesztése. proprioceptív, vesztibuláris és taktilis rendszer
KO KONTRAKCIÓ és törzsizmok erősítése
izomtónus optimalizálás
esetleges deformitások fejlesztése (ha kevés a csoport, akkor egyéniben vagy házi feladattal)
térérzékelés, téri tájékozódás fejlesztése
dominancia kialakítása
jobb- bal megkülönböztetése
testséma, testtudat fejlesztése
többfunkciós csatornák fejesztése (beszéd-mozgás összekapcsolása)
közép vonal átlépése
csecsemőkori reflexek leépítése
szem-kéz, szem-láb koordináció fejlesztése
ruganyosság fejlesztése
ellentétes kar-láb használat fejlesztése (bilaterális mozgások pontos kivitelezése)
statikus és dinamikus egyensúly fejlesztése
szemizmok erősítése
fixálás segítése
kognitív területek fejlesztése
összetett feladatok kivitelezése
A szenzomotoros tornáinkat megelőzi egy állapotfelmérés.
Ez a felmérés az idegrendszer érettségét vizsgálja pedagógiai módszerekkel.
A vizsgálat részét képezi:
-
csecsemőkori reflexek vizsgálata
-
elemi mozgások (gurulás, kúszás, mászás, járás)
-
különböző állatutánzások és járások vizsgálata
-
téri tájékozódás
-
egyensúlyát (dinamikus és statikus), egyensúlyi reakcióit
-
támaszkodási reakcióit
-
ruganyosság vizsgálata
-
labda ügyesség
-
testséma és oldaliság (jobb-bal oldal) vizsgálata, testközép vonal átlépést
-
keresztmozgások vizsgálata
-
dominancia vizsgálat (jobb vagy bal kezes a gyermek)
-
célzott megfigyeléseket teszünk arra vonatkozólag, hogy a gyermek hogyan mozog a térben és az előkészített akadálypályán
-
célzottan figyeljük a gyermek mozgásának tempóját, összerendezettségét,
-
vizsgáljuk finom-manipulációját, az ujjak ügyességét és a karmozgásait is
-
pedagógiai eszközök segítségével vizsgáljuk a gyermek szemmozgásait
-
vizsgáljuk szenzoros feldolgozó rendszerének a reakcióit (forgatások, hintázások segítségével)
-
kérdőív segítségével megnézzük szenzorosságát (szülő tölti ki)
-
figyeljük ezek mellett szociális szkilljeit, beszédértését, kudarctűrését
Szükség esetén kiegészítő vizsgálatokra adunk javaslatot, például: logopédiai vizsgálat, orvosi vizsgálatok.
A vizsgálatra 45-50 perces idősávot hagyunk. Amennyiben nem elég egy alkalom, úgy újra találkozunk a családdal és folytatjuk a vizsgálatot.
A vizsgálat végén egy szóbeli visszajelzést adunk a szülőknek. Ekkor megfogalmazzuk már a fejlesztés kimenetelét, amennyiben ez szükséges.
A vizsgáló szakember minden esetben tapasztalt, diplomás gyógypedagógus vagy konduktor, akik többféle módszert sajátítottak el az évek során.
A fejlesztés lehetséges útjai:
-
egyéni fejlesztés terapeutával heti rendszerességgel
-
mini csoportos szenzomotoros torna (2-4 fő) terapeuta vezetésével
-
nagy csoportos (5-6 fő) szenzomotoros torna terapeuta vezetésével.
Két teremben történik szenzomotoros fejlesztés Fejlesztőházunkban. Mindkét terem nagyon jól felszeret szenzomotoros torna eszközökkel, kognitív játékokkal.
Nagyon fontosnak tartjuk, hogy minden gyermekre megfelelő mennyiségű figyelem essen, ezért dolgozunk max. 5-6 fős gyermekcsoportokkal.
Az, hogy melyik gyermeknek melyik csoportot tanácsoljuk függ az életkorától (kiscsoportosoknak általában a mini csoportokat tanácsoljuk), az érettségétől és a szociális skilljeitől.