Időbeli tájékozódás

 

Mit értek ez alatt?

A gyermek jó ha ismeri a következőket első osztályos korára:

  • napok- napirend
  • hónapok
  • évszakok

Tanóra: a legtöbb állami iskolában 45 perces órák vannak. A gyermek könnyebben eligazodik az órarendjén, ha jól tájékozódik időben.

Iskolatáska bepakolása: ha ismeri a napokat és azt, hogy ezek egymás után jönnek, képes lesz egyedül bepakolni a táskájába a könyveket, füzeteket. Eleinte teljesen természetes, hogy a szülő segítségében van erre, de hosszú távon az önállóságra törekszünk.

Aztán olyankor is jól jön az időben való tájékozódás, amikor a tanárnéni azt mondja pl.: két nap múlva mindenki hozzon magával ollót, ragasztót vagy két nap múlva kikérdezem a verset. Ez nem biztos, hogy bekerül az üzenő füzetbe, erre a gyermeknek emlékeznie kell és be kell lőnie, hogy mi az „két nap múlva”.

Az iskolában már több a szünet, amikor a gyerek biztosan nem megy suliba. Ezeket a legtöbbször évszakhoz kötjük (őszi, tavasz stb…). Jó, ha a gyerek tudja, hogy kb meddig van még iskola és mikor jön a szünet.

Az időbeli tájékozódás is egy komplex kognitív folyamat, ami nagyban megsegíti a „jelen pillanat” megélését, segíti a tervezési folyamatot és eligazodást a mindennapokban.

Én a nagycsoportosok gyerekek szüleinek minden esetben ajánlom, hogy szerezzenek be egy gyereknaptárt, ahol időközönként átbeszélik, hogy milyen nap van, mit csinálnak aznap délután. Érdemes a hétköznap és hétvégét is elkülöníteni. És időközönként beállítani a hónapot, évszakot, napot.

Nagy segítség az időbeli tájékozódás szempontjából egyébként, ha a gyermeknek van egy jó napi és heti rendje. Mondókákkal lehet megsegíteni még az időbeli tájékozódás fejlődését.

#ovibólsuliba #iskolaelőkészítő #pacsirta