Sokat gondolkoztam azon, hogy mi legyen a következő témám:
Téri tájékozódás vagy az önállóság fontossága.
Végül úgy döntöttem, hogy a két témát nem igazán lehet külön választani a tekintetben, amiről most írni fogok nektek.
Szóval, a 6 éves gyerek bekerül egy új intézménybe, ami sok esetben rengeteg folyosóból és emeletből áll. Az új szabályok értelmében sok olyan iskola van, ahol a gyerekeket csak a kapuig lehet kísérni már az első nap is. Egy pár napig még átveszi a gyerek a tanárnéni/ tanárbácsi, elkíséri a terembe, de aztán a gyereknek egyedül kell tájékozódni. Napközben pedig egyedül (illetve a társaival) kell megtalálni a mosdót, az ebédlőt, a tornatermet, az öltözőt, az udvart és onnan vissza a saját osztálytermét. Ez egy magas fokú kognitív folyamat a gyermek részéről. 6 év munkája előzi meg azt, hogy ebben a helyzetben helytálljon. Már a forgásnál, mászásnál megkezdődnek azok az agyi folyamatok, ami kifejezetten a téri tájékozódást felelősek.
Az iskolában való tájékozódás egyrészt nagy önállóságot kíván meg a gyermektől, másrészt pedig jó téri tájékozódást.
Mit tehet a szülő azért, hogy a folyamatot megtámogassa nagycsoportos korban:
- játszatok például az ismert útvonalakon olyat, hogy merre kell hazamenni- a következő kanyarnál jobbra, vagy a kisboltnál egyenesen
- készíthettek kincskereső térképet a gyermeknek (a kertben pl. el lehet rejteni valamit, amit térkép alapján talál meg)
- téri tájékozódást segítő társasok (instagram és fc oldalunkon meg lehet nézni az ajánlásokat)
- ha már ismeritek az iskolát (az iskolaváró napokról), akkor arról is készíthettek térképet, bejelölve a legfontosabb pontokat
Az sem baj, ha a gyermek eltéved az első napokon. Erre az esetre is fel kell készíteni, hogy menjen oda egy felnőtthöz vagy egy másik gyerekhez és kérjen segítséget. Ehhez tudnia kell, hogy melyik osztályba jár és hogy hívják a tanár nénijét (de erről majd egy másik posztban írok részletesebben).
A lényeg, hogy a téri tájékozódás az iskolában egy nagy és nehéz feladat. Erre fel lehet készíteni a gyermeket játékosan és meg lehet vele beszélni, hogy mit kell tennie akkor, ha nem talál vissza a termébe (de erről is majd később írok).
Szülőként nagyon fontos a cél a szemünk előtt (el tudjon egyedül igazodni a suliban, illetve tudja, hogy mit kell tenni, ha eltéved) és a célhoz vezető út (megfelelő felkészítés- pl. a fent felsorolt játékokkal).
Gyakoroljátok a téri tájékozódást. Bízzatok gyermeketekben és segítsétek meg ezt a folyamatot már az iskola előtti évben.
Ha hasznosnak találtad a bejegyzést, akkor küldj egy lájkot :)
#pacsirtatorna #pacsirtafejlesztohaz #ovibolsuliba #tudatosszulo #iskolaelőkészítő
Hagyj üzenetet