Sok anyuka és apuka keres meg azzal a problémával, hogy sír a babája, vagy éppen nem alszik és/vagy a táplálás is nehezen megy. Előfordult, hogy orvos küldte mozgásfejlesztésre, mondván, hogy az ártani biztosan nem árt (tévhit- igenis sok mindenbe beleszólhat egy felesleges fejlesztés). “Hátha a tornától majd abbamarad a sírás.”
Végig beszélünk mindent (felveszem az anamnézist) a szülővel és kiderül számomra, hogy igazából „az alap nincs meg”, nem alszik a gyerek (szóval anya sem sokat), nem eszik a gyerek és rengeteget sír. Az egész család a megoldást várja, mert már mindenki nagyon feszült. A megoldásért bármit megtesz egy kimerült szülő. Ezt pedig szakemberként nem szabad kihasználni és felesleges köröket futtatni a családdal.
Egy nem megfelelően feltárt probléma magával hozhatja a nem megfelelő megoldást. Ebben  az esetben az un. Maslow-i piramist a feje tetejére állítjuk. „Nem baj, ha nem alszik, nem eszik”, sőt néha retteg egy egy új helyzetben (biztonság érzet) és az sem baj, hogy egyébként haragszik az anyukájára-> lényeg, hogy tornázik és “okos lesz az iskolában”.
A mozgásfejlesztés tényleg egy csoda; sok esetben annyit tanul az idegrendszer, hogy fejlesztőként is csak ámulok, de van, hogy egy tartási problémát sikerül megelőzni a preventív szemlélettel 😊de (sajnos) a mozgásfejlesztés nem egy csodaszer. A mozgásfejlesztéssel mozgást fejlesztek (és persze azon keresztül az idegrendszert és a magasabb kognitív funkciókat), de nem biztos, hogy képes vagyok „az alapokat” fejleszteni vele; evést, alvást, biztonságérzetet, hőszabályozást….Képzeljük csak el, hogy éhesen, fáradtan megyünk edzeni. Nem fog jól esni. Valami ilyesmi történhet egy babával, akinek a regulációs zavarát mozgásfejlesztéssel igyekszem megoldani (Az egész kicsi babáknál, kisgyerekeknél gyakran előforduló alvási, altatási nehézségeket, etetési problémákat, a nagyon gyakori (excesszív) sírást összefoglalóan regulációs zavaroknak nevezzük” forrás: https://szulocsecsemo.hu/regulacios-zavarok/)..
Fejlesztőként arra vagyunk hivatottak, hogy a legjobbat adjuk a gyereknek. Nem egy esetben az a legjobb, ha mérlegelünk, hogy mi a legjobb a gyereknek Ebben az esetben, amivel kezdek: bevonok egy szülő-csecsemő konzulenst (Az integrált szülő-csecsemő/kisgyermek konzultáció a kora gyermekkor (0-5 év) időszakában használható prevenciós és intervenciós módszer. A korai érzelmi- és viselkedésszabályozási problémák (regulációs zavarok), kapcsolati nehézségek, és egyéb korai testi-lelki problémakörök kezelését, enyhítését célozza meg, ezzel támogatva a kiegyensúlyozott szülő-gyermek kapcsolatot és a harmonikus fejlődés lehetőségét., forrás: https://www.iszcsk.com/modszer) a munkámba és a család életébe.
Amit érdemes megfigyelni szülőként, hogy mennyit sír a baba: három héten keresztül, egy héten legalább háromszor, egy nap minimum 3 órát sír a baba-> 3x3x3-3x3x3-feltehetőleg regulációs zavar lesz a háttérben (egy gyermekorvos mondta, amit remélem hamarosan ti is hallani fogtok induló podcast csatornánkon 😊 ). Minél kisebb a baba, annál nehezebben szabályozza önmagát. Idővel a sírós babák megfelelő segítség híján is kevesebbet fognak sírni, mert ahogy fejlődik, képessé válik önmagát szabályozni.
A fejlesztést/prevenciót én akkor kezdem meg, ha a Maslow-i piramis alja rendben van (eszik, alszik a gyerek), biztonságban érzi magát és kötődik az anyukájához és valóban van valami problémája.
Arra buzdítom a szülőket, hogy mielőtt belevágnák a fejüket bármi hosszabb fejlesztésbe, kicsit hallgassanak önmagukra, arra a kicsi belső hangra, hogy az mit mond. Valóban a mozgással van a baj?
És egyébként tanácsadás vagy preventív jelleggel még mindig vissza lehet menni a konduktorhoz.
Szeretettel ajánlom @rozsegross Insta oldalát. Nagyon hasznos tippekkel látja el a szülőket nap, mint nap. Mint szakember és most már mint anya is nyakig benne van a kisgyermekes életeben :D