A GOH- GMP dr. Gósy Mária által kifejezett és sztenderdizált módszer, mely 28 éve segíti a magyar gyerekek anyanyelvi fejlődésének vizsgálatátfejlődését és fejlesztését.
A vizsgálat célja, hogy életkornak és érettségnek megfelelően vizsgálja a gyermekek anyanyelv- elsajátítási folyamatát. A terápia célja az, hogy a gyermek beszédértését és észlelését fejlessze, ezek ugyanis alapfeltételei a jó iskolai eredménynek, a megfelelő olvasás és írás elsajátításnak.
Mik is ezek pontosan?
A beszédészlelés nem más, mint az, hogy a gyermek kicsi korától kezdve különbséget tud tenni a különböző „zajok”, hangok között.
„A beszédészlelés a beszédmegértésnek az első nagy szakasza, amely alatt a beszédhangokat, hangkapcsolatokat azonosítjuk. Képesek vagyunk felismeri például az [b, v, d, p, a, e, i] hangokat, az om, on, ja, szi, vagy az ot hangkapcsolatokat, illetve különbségeket tudunk tenni az egyes hangok között. Tehát a beszédészlelés rendszere felismeri azokat a különbségeket, amelyeket a nyelvünk alkalmaz a mindennapok során.” (wikipédia)
A beszédértés pedig a beszéld nyelvnek a megértése.
„A beszédmegértésnél két nagy szakaszról beszélhetünk: az egyik a hangjelenségek észlelése, amelyek megfelelnek a nyelvi jelek rendszerének; a másik pedig ennek a jelrendszernek az értelmezése (szavak, mondatok, szöveg feldolgozása). A beszédmegértés aktív és komplex folyamat, amelyben nem különülnek el a beszéd értelmes és értelmetlen részei egymástól, valamint a szegmentális és szupraszegmentális összetevők.” (wikipédia)
Mindkettő rendkívül fontos szerepet játszik abban, hogy megfelelően fejlődjön az anyanyelv egésze.
A gyermek a saját tapasztalása mellett a szemével és a fülével ismeri meg a környezetét, azon keresztül mennek be az ingerek.
Az ép beszédszervek feltételen fontosak a jó iskolai eredményhez (tehát jó hallás és látás). Ezeket a vizsgálatokat az orvosok végzik.
Ha az inger megfelelően bemegy, akkor már az a kérdés, hogy ezt az agyunk hogyan dolgozza fel. Itt van óriási szerepe ennek a remek magyar pedagógiai módszernek- ugyanis pontosan azt méri és szükség esetén segíti ez a módszer, hogy a bement hangingeret (vagyis a beszéd) a gyermek hogyan dolgozta fel; vagyis hogyan értette meg.
Ezek feldolgozásának zavar NEM ÁLL ÖSSZEFÜGGÉSBEN AZ IQ-VAL. KIEMELKEDŐ IQ-VAL RENDELKEZŐ GYERMEKEKNEK IS LEHETNEK ELAKADÁSAI az értés és észlelés területén.
A vizsgálat egy kb 40-60 perces vizsgálat, melyet minden esetben szülő jelenlétében veszünk fel. Történik egy kiértékelés és amennyiben szükséges kijelöljük a szülővel közösen a terápiás utat. A terápia életkornak megfelelően játékos és otthoni körülmények között is remekül alkalmazható. Nem eszközigényes és naponta 10- 15 percet vesz igénybe a családtól.
Miben fog segíteni a fejlesztés:
- segít a gyermeknek a hallott beszéd feldolgozásában; gondoljunk csak bele, hogy ez mennyire fontos a mindennapokban. A gyermek az iskolában is a legtöbb információt hallás útján dolgozza fel. A tanárnéni a következőket mondja: „Vedd elő a füzetedet, nyisd ki az 5. oldalon és pirossal kezd el a 3-as feladatot.”. Ezek az információk általában egyszer hangzanak el a tanórákon. Ha a gyermek csak egy részt „nem tud feldolgozni”, már elakad a tanórán. Itt egy másik példa: nem tud különbséget tenni a „b” és a „d” betű hangzása között; nem mindegy, hogy „vöbör” vagy vödör. ÉS ez csak néhány apróság.
- segít a gyermeknek megfelelő szintre eljutni az anyanyelvi készségeket illetően. A legideálisabb lenne, ha ez már az iskola előtt megtörténne, de iskolába lépés után is rengeteget tud segíteni a módszer (amit kutatások támasztanak alá)
Dr. Gósy Mária azt mondta a továbbképzésen, hogy a beszédészlelés spontán 6 éves korig fejlődik- eddig kell a gyermekeknek eljutni arra a szintre, hogy megfelelően és tisztán különbséget tud tenni a hangok között. Ez után már csak segítséggel történik ennek a területnek a fejlődése.
Hogyan veheti észre a szülő, hogy probléma van?
- a gyermek figyel a beszélt nyelvre, ám mégsem az elhangzottaknak megfelelően cselekszik (vagyis nem a figyelmével van a probléma, hanem azzal, hogy ép hallás és IQ mellett nem sikerült jól feldolgozni a hallott információt)
- a gyermek sokszor fegyelmezetlen- ez azért lehetséges, mert a gyermek nem érti mi történik körülötte és így reagál erre a helyzetre
- lassan gyarapszik a szókincse
- hallott mesék tartalmát nem tudja visszamondani
- verseket, mondókákat nagyon nehezen jegyez meg
- keveset beszél, inkább csak szemlélődik
Az ilyen típusú problémákra sok esetben sajnos csak az iskolában derül fény, amikor már haladni kell a tananyaggal. Ennek megelőzésére dr. Gósy Mária évek óta „küzd” azért, hogy minden gyermek a nagycsoportban átessen egy ilyen típusú szűrővizsgálaton. Erre sajnos a rendszernek nincs lehetősége állami keretek között.
A vizsgálat 3-13 éves kor között végezhető el.
Fejlesztőházunk a vizsgálatot akkor tanácsolja a szülőknek, ha fent említett probléma közül bármelyik tapasztalható a gyermeknél.
5 éves kor után pedig preventív szemlélettel a szülő kérheti gyermeke GOH-GMP vizsgálatát.
A vizsgálat ára: 10.000 Ft, mely magába foglalja az anamnézis felvételt, a vizsgálatot és amennyiben szükséges a terápiás út kijelölését.
A vizsgálatot Tófalvi Renáta GOH-GMP terapeuta végzi el.
Bejelentkezni a megadott lehetőségeken lehet (jelentkezés gomb, e-mail és telefon).
